torstai 21. helmikuuta 2013


KUULTO työpäiväkirja Hyrynsalmelta 19.-21.2.

Teatteri-ilmaisun ohjaaja Hanna-Mari Hotta ja tanssitaiteilija Maria Kananen vierailivat Hyrynsalmella Touhulan, Lumikin ja Naperolan päiväkodeissa tanssi- ja medialeikkityöpajojen merkeissä 19.-21. helmikuuta. Jokainen ryhmä tavattiin kahdesti ja työpaja oli kerrallaan n. 60 minuutin kestoinen. Työpajojen tarkoituksena oli tutustuttaa lapsia ja päiväkodeissa työskenteleviä tanssi- ja medialeikin mahdollisuuksiin päiväkotien taide- ja kulttuurikasvatuksen välineenä. Työpajoissa tehtiin tanssillisia ja ilmaisullisia harjoitteita leikillisiä mielikuvia hyödyntäen sekä tutustuttiin digikameran käyttöön. Työpajoissa kuvattiin myös lasten tähdittämät ja osittain myös kuvaamat ”eläindokumentit”, ”robottianimaatiot” ja ”tanssielokuvat”. Osia näistä työpajoissa kuvatuista materiaaleista päätyy myös mahdollisesti osaksi Kuulto –hankkeesta kuvattavaa laajempaa dokumenttia, joka on määrä tuoda nähtäville jokaiseen hankkeessa mukana olleeseen kuntaan. Dokumentin valmistumisesta ja esitystilaisuuksista tulee lisätietoa myöhemmin kevään aikana.

Työpajojen rakenne
Virittäytyminen piirissä
Käytiin läpi nimet ja jatkettiin liikkeellisellä lämmittelyllä, jossa käytiin läpi kehon osia nimeten ja liikutellen. Hyödynnettiin mielikuvia ja loruja, jolloin harjoitteesta tuli leikinomainen. Liikeketjun tultua tutuksi lisättiin vauhtia energiatason kohottamiseksi / tasaamiseksi.

Lempieläimeni
Piirissä jokainen sai vuorollaan kertoa nimensä ja lempieläimensä sekä esittää miltä kyseinen eläin näyttää ja kuulostaa. Muu ryhmä matki esimerkin mukaisesti. Harjoitteeseen yhdistettiin kamerapiiri, jossa kameran käyttöön tutustumisen jälkeen jokainen vuorollaan kuvasi videokameralla vierustoverin esittämän eläimen. 

Jälkiä tilassa
Musiikin myötä lähdettiin liikkumaan tilassa oman lempieläimen hahmossa. Tutkailtiin kulkeeko eläin pienin vai suurin askelin, nopeasti vai hitaasti, loikkien tai ryömien jne.

Robotit
Harjoitteessa eläydyttiin roboteiksi pyrkien liikuttamaan vain yhtä kehonosaa kerrallaan. Jokaisen liikahduksen välissä oli täysin pysähtynyt tauko. Ohjaaja rytmitti liikettä soittamalla yksittäisiä ääniä kellopelistä.  Liikeharjoitukseen yhdistettiin medialeikin animaatioharjoitus.
Animaatio syntyi, kun jokaisen liikkeen välisestä pysähtyneestä hetkestä otettiin valokuva, jotka sitten ajettiin tietokoneella yhdeksi nopeaksi ketjuksi. 

Ilmapalloharjoitus
Lapset makasivat rentoina lattialla ja kuvittelevat olevansa tyhjiä ilmapalloja. Ohjaajien puhalluksesta ilmapallot täyttyivät ja kasvoivat ylöspäin, kunnes äänimerkistä ne tyhjenivät kerralla ja lapset tipahtivat rennosti takaisin lattialle. 

Lopetus 
Istuttiin piirissä jalat yhdessä keskellä. Kuviteltiin jalat nuotiopuiksi ja sormet jalkaterien päällä hiillokseksi/liekeiksi. Puhaltamalla herätettiin tuli (kädet), joka vähitellen kohosi yhä suurempina liekkeinä ylöspäin. Sadepisarat (sormenpäät) kastelivat puut (koko vartalo) ylhäältä alaspäin ja nuotio hiipui. Nuotio syttyi jälleen puhaltamalla..

Katsotaan videot ja animaatiot läpi
Kuvatut tuotokset on aina hyvä katsoa saman työpajakerran / kuvaamisen jälkeen läpi. Katsominen päätetään yhteisiin aplodeihin itselle ja toisille.

Medialeikkiin ja harjoitteisiin voi tutustua lisää osoitteessa www.medialeikki.fi.

Tunnelmia ensimmäisiltä työpajakerroilta
Ihan ensimmäinen työpajakerta taisi jännittää sekä lapsia että ohjaajia. Ilmassa oli aistittavissa kihelmöintiä, kun päiväkotiin tuli uusia ihmisiä ja tehtävänä oli päiväkotien arjesta poikkeavia asioita. Ohjaajien taholla pohdintaa tuotti myös se mihin työpajoissa kuvattava materiaali oikein päätyy. Tunnelma oli myös utelias ja tunsimme, että saapumistamme oli odotettu. Ryhmissä oli eri-ikäisiä lapsia, 1-5-vuotiaita. Oli hienoa huomata miten pienemmistä pidettiin ryhmässä huolta. Vanhemmat näyttivät esimerkkiä ja saattoivat tarpeen vaatiessa toimia myös ”puhemiehinä”. Alun virittäytymisen myötä tulimme lapsille tutummiksi ja odottava jännitys pääsi purkautumaan toiminnaksi. Kamerat olivat lapsille kiinnostava elementti, niiden käytön ohjeistusta seurattiin herkeämättä. Monilla lapsilla olikin jonkinlaista tuntumaa kameroihin jo entuudestaan. Lasten kuvatessa toistensa eläinhahmoja saatiinkin kameralle tallennettua hienoja ”eläinohjelmia”. Tuotosten katsominen ja itsensä näkeminen tietokoneen ruudulta oli jännittävää ja herätti myös riemastusta. Robotti mielikuva oli lapsille ilmeisen tuttu ja sen avulla animaatioharjoituksen liike-pysähdys tehtävä sujui oikein hienosti. Animaatioista tulikin hauskoja ja liikkeen nopeus kuvassa jaksoi hauskuuttaa ja hämmästyttää monen katsomiskerran ajan.

Tunnelmia toisilta työpajakerroilta
Lapset olivat muistaneet hyvin ensimmäisen työpajan lopussa annetun ohjeen ottaa oma pehmoeläin mukaan toiselle työpajakerralle ja odottivat meitä innokkaasti eläintensä kanssa. Saimme tutustua mm. öisin ulvovaan Hertta –suteen ja pieneen vihreään käärmeeseen. Olipa joukossa myös eräskin dinosaurus, lepakko ja useampikin tiikeri ja hauva. Alkupiirissä saatiinkin nähdä ja kuulla hienoja eläinliikkeitä ja –ääniä. Edellisellä kerralla tehdyt harjoitteet olivat jääneet hyvin lasten mieleen ja tulleet tutummiksi. Keskittymistä yhteen tehtävään riitti vaihtelevasti ja suunnitelmia muokattiinkin lennossa lasten impulssien mukaisesti. Toisen työpajakerran aikana kuvattiin lyhyet elokuvat, osa pienemmissä pätkissä ja osa jopa yhdellä kertaotolla. Pehmoeläimet toimivat liikkeen ja äänten innoittajina. Elokuviin taltioituikin hienoja eläinten ääniä hirnahduksista murinaan.  Lopuksi valmiit elokuvat katsottiin yhdessä. Lapsista oli mukavaa nähdä itsensä elokuvien tähtinä. Yksikin tyttö huudahti iloisesti: ”Taas ollaan elokuvissa!”

Kuvat pehmoleluista: lasten työpajan aikana ottamia
Kuva käsistä ja pehmoleluista: Maria Kananen

Työpajaterveisin,
Hanski ja Maria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti